Līga Lētiņa «UX Riga» atklāšanā. Publicitātes foto

16. maijā sāksies konference «UX Riga», veltīta uz klientu orientētiem pakalpojumiem, digitāliem produktiem un to dizainam. Līdz ar tehnoloģiju attīstību, ērtus digitālos risinājumus cilvēki jau uzskata par normu. Taču daudzi no tiem joprojām nav veidoti patērētājam, tādēļ, pieaugot konkurencei, zaudēs uzņēmumi, kuriem nav uz klientu orientēts produkts vai pakalpojums. «UX Riga» līdzdibinātāja, «If P&C Insurance» digitālo pakalpojumu dizaina nodaļas vadītāja Līga Lētiņa atbild uz jautājumiem un atgādina: «Jebkura produkta vai pakalpojuma izstrāde jāsāk ar cilvēku, kam tas tiek radīts.»

Ziņas Fold 15. maijs, 2019

Kāpēc UX dizains ir nozīmīgs?

Viss sākas ar to, ka cilvēks, klients ir svarīgs biznesam un pakalpojumu sniedzējam, pieaugot konkurencei un samazinoties cilvēka uzmanības laikam. Visam, ko mēs, UX speciālisti, radām, centrā ir lietotājs — klients vai pircējs. UX sākas ar to, ka mēs prasām lietotājam, ko viņš vēlas, nevis izdomājam paši. Mēs rūpīgi izpētām cilvēku uzvedību, lietojot mūsu produktu vai pakalpojumu: viedtālruņa lietotni, IT risinājumu, mājaslapu, servisu vai fizisku produktu. Tad to veidojam un uzlabojam.

UX speciālisti nāk no dažādām nozarēm — dizaina, IT, antropoloģijas, komunikācijas vai biznesa vadības. Visus šos cilvēkus vieno tas, ka viņiem ir svarīgs cilvēks un gala rezultāts, ne tikai pats process. Manuprāt, liela nozīme ir domāšanai un vēlmei radīt ko jēgpilnu.

Kā atšķiras UX, UI un CX?

Lietotāja interfeiss (User Interface — UI) ir par to, kā produkti izskatās, par krāsām, burtiem, izkārtojumu. Savukārt lietotāja pieredze (User Experience — UX) ir par to, kā produkti strādā. Tā iekļauj pētniecību, aptauju veikšanu, runāšanu ar cilvēkiem, intervēšanu, testēšanu, papildu kvantitatīvo datu iegūšanu un prototipu veidošanu, validēšanu. Strādājot ar produkta iterācijām, ir svarīgi arī nolemt vai papildus funkcijas ir nepieciešams pielikt vai atņemt. Ar UX metodiku var saprast, ko cilvēki vēlas un, savienojot attiecīgos elementus, var noskaidrot un iegūt risinājumu klienta problēmai vai vajadzībām. Klientu pieredze (Customer Experience — CX) ir par to, kā klients jūtas, kopumā saskaroties ar produktu vai servisu un ko vispār domā par konkrēto zīmolu.

Vai varat minēt laba UX dizaina piemēru?

Piemēru ir daudz, bet visbiežāk mēs par labu pieredzi runājam maz, jo tā šķiet pašsaprotama. Cilvēki pamana trūkstošo. Labs vietējā produkta piemērs ir autostāvvietas apmaksas lietotne «Mobilly». To veidojot, pētīts, kā cilvēki novieto savas automašīnas, kad un kā stāvvietu apmaksā. Iedomājieties, jūs gandrīz kavējat tikšanos un beidzot esat atradis brīvu autostāvvietu. Protams, jūs nevēlaties doties uz otru pusi, lai atrastu maksas automātu, pavadītu pie tā kādu minūti un ietu atpakaļ, lai paspētu uz tikšanos.  Šīs problēmas konstatēšana radīja brīvu vietu «Mobilly» lietotnei. Novietojot savu automašīnu, tev vairs nav jāzina, kur atrodas biļešu automāts vai kurā stāvvietas zonā tu atrodies — to var redzēt lietotnes kartē, visu apmaksāt pāris sekundēs, esot ceļā. Turklāt šī lietotne ir pietiekami vienkārša, lai jebkurš uzreiz saprastu, kā to lietot.

Vai jūs paredzat, ka UX joma varētu tuvākajā nākotnē mainīties?

Pirmsākumos UX lielākoties bija konsultāciju serviss, bet tagad tas ir kļuvis daudz populārāks un kompānijas algo speciālistus uzņēmuma iekšienē.
Otra tendence — ja uzņēmumā jau ir viens UX speciālists, tas nereti drīz vien izveido UX speciālistu komandas. Jo lielākas komandas, jo lielākas iespējas tās sastāvā esošajiem darbiniekiem specializēties. Darba principi nemainās, bet, UX komandai strādājot uzņēmuma iekšienē, mainās projektu dziļums un komunikācijas principi ar iesaistītajiem partneriem. UX arvien vairāk kļūst par starpnieku, un darbs top komandā ar citiem speciālistiem, tiem iesaistoties aktīvās un radošās darbnīcās.

Kādu padomu jūs sniegtu tiem, kuri vēlas saistīt karjeru ar UX dizainu?

Latvijā nav vienas vietas, kur apgūt UX. Viena no tuvākajām un labākajām iespējām ir studēt Igaunijas Mākslas akadēmijā, otra — Tallinas Universitātē. Var izmantot kādu no internetā pieejamajiem kursiem. Esmu novērojusi, ka galvenais, kas ir nepieciešams, lai kļūtu par labu UX dizaineri, ir attieksme, domāšanas veids. Esmu satikusi izcilus tehniskos izstrādātājus, kuriem ir UX domāšana. Viņi ir ļoti ziņkārīgi un viņus interesē, vai un kā gala rezultāts strādās lietotāja labā. Ja esi pietiekami zinātkārs un proti veikt lietotāju izpēti, sadzirdēt vajadzības, tad jau esi apguvis daļu no UX.