Foto — Andrejs Strokins

Jau vairākus mēnešus Latvijas modes industrijā aktīvi darbojas jauns spēlētājs — Latvijas Modes zīmolu apvienība —, kas uzstādījis apņēmīgus mērķus dizaineru izaugsmei un izveidojis Latvijā jauna koncepta šovrūmu «8 Rooms». Par apvienības centieniem attīstīt vietējo modes industriju un vest Latvijas dizainu pasaulē stāsta tās iniciatore Baiba More un šovrūma dizaina koncepcijas autore Indra Salcēviča.

Sižeti Ieva Laube 8. aprīlis, 2014

Pērnā gada rudenī ideju par apvienību īstenoja modes interneta veikala «Madame Kuku» īpašniece Baiba More un zīmola «Paiya» radītāja Dace Minikoviča. Tagad apvienībā pārstāvēti jau 13 zīmoli: «Ripa», «Mareunrol’s», «BeCarousell», «QooQoo», «Paiya», «Red Salt», «One Wolf», «Bug», «Cinnamons atelier», «Alexandra Westfal», «Nina», Anita Sondore un Līva Šteina. Pēc tam, kad no iepirkšanās centra «Galerija Rīga» saņemts piedāvājums atvērt pop–up veikalu, sākts cītīgs darbs pie jaunā veikala koncepta izstrādes, lai to piemērotu apvienības mērķiem un padarītu atšķirīgu no citām Latvijas modes dizaina tirdzniecības vietām. Dzimusi ideja par modes izstādes telpu, kurā līdzās Latvijas zīmoliem izrādīt arī ārzemju dizaineru kolekcijas, tādējādi, sadarbojoties ar citu valstu šovrūmiem, tajos apskatāmie zīmoli nonāktu šeit, bet vietējais modes dizains nokļūtu citur pasaulē, paverot plašākas iespējas Latvijas modes eksportam un attīstībai.

Apvienot panākumiem

Apvienība tapusi ar mērķi celt Latvijas dizaineru izaugsmi — kopīgi piedalīties starptautiskās izstādēs, modes skatēs un projektos, palīdzēt dizaineriem tikt ievērotiem un atpazītiem ārpus Latvijas, kā arī atklāti risināt aktuālās modes industrijas problēmas. Baiba stāsta, ka jauna apvienība bijusi nepieciešama, lai dizaineriem rastu iespēju sanākt kopā diendienā, apspriest veiksmīgākās pieejas dizaineru individuālai izaugsmei un dalīties savās zināšanās kopējai attīstībai. «Baltijas Modes federācija un Latvijas Modes palāta sniedz atbalstu katram dizainerim individuāli, bet trūkst iespējas kopīgi izvērtēt un dalīties pieredzē,» uzskata Baiba un uzsver, ka «pirms apvienības dibināšanas katrs no zīmoliem strādāja savā stūrītī, viens ar otru nedalījās, un tieši tā ir viena no lielākajām problēmām, kuras dēļ mums ir grūti nokļūt ārzemju tirgū». Runājot ar dizaineriem, apvienībai kļuvis skaidrs, ka lielākos sarežģījumus Latvijas modes industrijai rada cenu politika — Latvijas tirgus ir mazs, un vairākums cilvēku nevar pašmāju dizainu atļauties. Mazā produkcijas apjoma dēļ sadārdzinās ražošana un arī eksporta cenas, bet produkciju pārdot lētāk nav iespējams. Tāpēc apvienības uzdevums ir veicināt zīmolu produkcijas pieprasījumu un veidot Latvijas sabiedrības izpratni par kvalitatīvu dizainu.

Zīmola «Red Salt» vadītāja, dizainere Indra Salcēviča atklāj, ka dizainera uzņemšanai apvienībā tam jābūt ar skaidru zīmola koncepciju un mērķiem, reģistrētu preču zīmi un, vēlams, arī pieredzi kādā starptautiskā izstādē, konkursā vai Rīgas modes nedēļā, kas apliecina zīmola vēlmi nopietni strādāt modes industrijā. Svarīgs aspekts ir arī zīmola mērķauditorijas un tirgus izpēte, lai noteiktu, vai produkcijai ir reālas iespējas tikt pārdotai. Apvienība ir atvērta sadarbībai un labprāt uzņem jaunus dizainerus kopīgam darbam, taču jaunu biedru piesaiste un atbalsta sniegšana pagaidām rit lēni. Iespējams, tādēļ, ka «vairākums Latvijas modes atbalstītāju īsti neizprot vārda «šovrūms» nozīmi, uzskatot, ka «8 Rooms» ir tikai vēl viens koncepta veikals Latvijā».

Telpa prezentācijai

Apvienības dizaineru kolekcijas izstādītas tās šovrūmā «8 Rooms», kura koncepciju Indra, pārzinādama Latvijas modes industrijas noteikumus, veidojusi ciešā saskaņā ar dizaineru interesēm un vajadzībām.

Modes šovrūms ir telpa zīmolu kolekciju izstādīšanai, kas iekārtota kā dizaina produktu veikals, taču galvenokārt paredzēta zīmolu kolekciju prezentācijām mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības iepircējiem, lai tie klātienē apskatītu un atlasītu sev vēlamās kolekcijas. Par iepircēju piesaisti un produkcijas veiksmīgu pārdošanu rūpējas zīmolu aģenti. Šāda atvērta telpa dizainerim ļauj klātienē satikties ar potenciālajiem sadarbības partneriem vai klientiem, lai izprastu to vēlmes, vērtējumu un sava produkta pieprasījumu.

Indra skaidro, ka ikdienā «8 Rooms» darbojas kā Latvijas modes veikals, lai no iegūtās peļņas apvienības biedri algotu aģentus, kuri tālāk virzītu zīmolu tirdzniecību ārpus Latvijas. No citiem dizaina veikaliem «8 Rooms» atšķiras ar starptautisko stendu, kurā izvietotas sadarbības partneru kolekcijas, un šeit paredzētas arī dizaineru jauno kolekciju prezentācijas ārzemju un vietējiem iepircējiem. Katrs dizaineris atbilstoši sava zīmola identitātei iekārtojis sev atvēlēto telpu — nelielu istabu, kas kalpojusi par iedvesmu arī nosaukumam. Šovrūma telpās darbosies arī atvērtais birojs. Patlaban tas ir iekārtošanas procesā, un tā būs vieta, kuru dizaineri varēs izmantot savu zīmolu vajadzībām — produktu fotosesijām, tiekoties ar klientiem, domubiedriem vai uzņemot preses pārstāvjus.

Latvija pasaules modes kartē

Latvijas Modes zīmolu apvienība jau nodibinājusi sadarbību ar Latvijas – Lielbritānijas tirdzniecības palātu, kas palīdz apvienībai veidot ārzemju kontaktus un atbalsta ar padomu stratēģijas izvēlē iekļūšanai Lielbritānijas tirgū. Pašlaik apvienība pārrunā sadarbības iespējas ar vairāku valstu uzņēmumiem, un jau šī mēneša beigās Rīgā tiks izrādītas Tallinas «Zero» šovrūma kolekcijas, bet «BeCarousell», «Red Salt» un «One Wolf» vēl martā prezentējuši savas kolekcijas «Moekuulutaja» pasākumā Tartu. Tuvākajā nākotnē apvienība Latvijā plāno prezentēt arī Dubaijas modes dizaina zīmolus. Šobrīd Latvijas pircējiem «8 Rooms» piedāvā somu zīmolu «Claudine London», bet drīzumā to nomainīs jau cits Lielbritānijas zīmols. Kaut gan apvienība un dizaina izstādes telpa ir vēl tikai sākuma stadijā, britu modes industrijas pārstāvjus un iepircējus tas jau ir ieinteresējis, un Baiba skaidri apzinās darāmo: «Mums ir jāiet soli pa solim, jābūt prātīgiem un kritiski jāizvērtē visi piedāvājumi. Jānodibina kontakti un jābūt ļoti uzmanīgiem, jo nekad nevari zināt, ar ko nāksies saskarties.»

Lai gan sadarbība ar ārzemēm rit sekmīgi, Baiba atzīst, ka pietrūkst pašmāju atsaucības: «Gribētos, lai mūs vairāk atbalsta un iedziļinās, ka esam bezpeļņas organizācija un darbojamies tikai dizaineru interesēs.» Apspriežot nākotnes plānus, Baiba cer, ka izdosies izveidot līdzīga koncepta telpu ārpus Latvijas robežām — «kaut vai Lietuvā, Dānijā vai pat Londonā, kas būtu lieliska iespēja Latvijas dizaineriem iegūt ārvalstu interesi un atzinību. Ja Londonā pareizā vietā atver pareizā koncepta veikalu, tas «aiziet» ātri. Tam nepieciešamas ļoti lielas finanses, bet Latvija uz to noteikti būtu spējīga». Baiba ir pārliecināta, ka Latvijas dizains kvalitātes un izpildījuma ziņā ir ļoti augstvērtīgs, un cilvēkus visur pasaulē aizrauj jaunas un neparastas idejas no vēl neredzētām vietām, tāpēc tas būtu pieprasīts: «Mēs tomēr atšķiramies un varam ieviest ko nebijušu, atliek pierādīt, ka esam spējīgi konkurēt arī tik lielā tirgū.»