Foto — Jurijs Vahruševs

Pirms mēneša kartona rotaļlietu uzņēmums «GIGI bloks» Latvijai atnesa vēl nebijušu atzinību ikgadējā pasaules radošo industriju konkursā «Creative Business Cup», starptautisku finālistu vidū izcīnot 2. vietu.

Sižeti Ieva Laube 29. decembris, 2014

Lielām idejām nepieciešami atbilstoši instrumenti — «GIGI bloks» lielizmēra modulārie klucīši iedrošina bērnus īstenot dižus plānus un pašiem celt savu apkārtējo pasauli. Tie neierobežo radošo domāšanu, jo spēlējoties nav jāseko noteikumiem vai instrukcijām. Kartona klucīši ir viegli, droši, vienkārši savienojami un dabai draudzīgi. Saprotot, ka iesāktajiem centieniem jākļūst par īstu biznesu, Ilona un Edgars Viļumi, «GIGI bloks» idejas autori, nolēmuši sekot izaicinājumam attīstīt pārdošanu. Tā Ilona algotu darba vietu iemainījusi pret radošu uzņēmējdarbību, kurā izjūt lielāku risku un aizrautību nopelnīt. «Creative Business Cup» vērienu viņi apjautuši tikai pēc uzvaras nacionālajā atlases kārtā, bet dalība konkursā klucīšus padarījusi par ilgtspējīgu pasaules mēroga atklājumu un tā autorus ierāvusi biznesa izaugsmes un bezgalīgu iespēju mutulī.

Gatavošanās finālam

Pirmo reizi «Creative Business Cup» vēsturē konkursa organizatori tika radījuši īpašu apmācību nometni «Baltic Bootcamp», kurā Baltijas valstu nacionālo konkursu finālistiem cītīgi gatavoties uznācienam starptautiskajā konkursā, piedaloties intensīvās apmācībās, biznesa modelēšanas pasākumos un lekcijās, aizstāvēt savu radošā biznesa ideju izcilu starptautisku biznesa profesionāļu un investoru priekšā. Par vērtīgāko apmācību pieredzi Ilona atzīst tieši kritiku no investoriem, kuri acumirklī likuši saprast, kas tiek darīts nepareizi, kas jāpilnveido un kam žūrija pievērsīs uzmanību starptautiskajā finālā. Apmācībās «GIGI» komanda nonākusi pie atziņas, ka domā pārāk mazā mērogā un nepieciešams spēļu klucīšu biznesam izvirzīt lielākus mērķus, skaidrāk un izteiksmīgāk pasniegt informāciju un parādīt perspektīvu, tādēļ pēc «Baltic Bootcamp» un Jauno uzņēmēju centra vadītajām apmācībām Rīgā idejas prezentācija vairākkārt mainījusi saturisko un vizuālo formu.

Starp pasaules līderiem Kopenhāgenā

«Creative Business Cup» ir patiesi vērienīgs pasākums — vienkopus tiekas nacionālo konkursu uzvarētāji no 50 valstīm, 40 biznesa eņģeļi, pārstāvji no pasaules lielākajiem radošo industriju uzņēmumiem, tostarp «Google», «IKEA», «Microsoft» un «Lego». Lekcijās un darbnīcās praktiskas zināšanas mijas ar iedvesmojošu profesionāļu pieredzi, kurā Ilona guvusi pārliecību drosmīgāk doties biznesā: «Tu klausies un sajūti tādu kā vilni — redz, kur cilvēkiem viss izdodas, vajag tikai ticēt un darīt! Esi drosmīgs, ņem to lielo mērķi, atrodi iespēju, kā to realizēt, atrodi investoru, pierādi viņam ar savu ticību un cipariem, ka to vari un dari!».

Līdztekus lekcijām pirmās divas konkursa dienas norit biznesa ideju prezentācijas žūrijai, kurās komandas saņem novērtējumu un ierosinājumus produkta un uzņēmējdarbības pilnveidošanai; tiek atlasīti 16 pusfinālisti. Gatavojoties pusfināla kārtai, «GIGI bloks» pēc žūrijas ieteikumiem prezentācijā izcēluši klucīšu ilgtspējību, daudzveidīgo pielietojumu un nozīmi bērnu attīstībā un radošumā, kas pēdējās dekādēs ir ievērojami krities tirgū piedāvāto rotaļlietu un nepareizas to izvēles dēļ — tās bērnus drīzāk ierobežo nekā mudina domāt radoši. Savukārt plānotais 1,3 miljonu eiro apgrozījums uzņēmuma trešajā darbības gadā izrādījies par mazu, un komanda izvēlējusies to neuzsvērt. «Ja patiesi vēlies būt globāls spēlētājs, šāda peļņa biznesa vidē ir nenozīmīga un tādēļ arī neinteresanta investoriem. Viņi vēlas redzēt šo skaitli reizinātu ar desmit,» konkursā valdošo atmosfēru apraksta Ilona. Viņa uzskata, ka ātrā reakcija un spēja kritiski vērtēt atsauksmes, ieviešot tūlītējas izmaiņas prezentācijā, ļāvusi vēlāk kāpt uz lielās skatuves arī piecu fināla komandu starpā, lai trīs minūtēs savu biznesa ideju pasniegtu visiem konkursa viesiem, medijiem un Dānijas kroņprincim.

Mācēt uzklausīt kritiku

Neapšaubāmi, lai iekļūtu «Creative Business Cup» finālistu pulkā, nepietiek vien produktā iedzīvināt radošumu un uzņēmējdarbības potenciālu. Mūsdienu pasaulei nepieciešami ilgtspējīgi un neordināri risinājumi, kas spēs iekarot savu vietu globālajā tirgū. Nu pasaule pirmo reizi ieraudzījusi arī Latvijas kartona rotaļlietu potenciālu, kas konkursā izcēlies tik daudzo digitālo produktu kopainā.

Apdomājot apstākļu kopumu, kas «GIGI bloks» gandrīz nodrošinājis pasaules labākā uzņēmēja titulu, Ilona teic, ka nepārprotami svarīga ir personība — vai cilvēkā jūtama degsme un ticība idejai, pārliecība panākt plānoto, domāt lielā mērogā un prasme pasniegt savu ideju; tai pat laikā nedrīksti būt augstprātīgs: «Jābūt pietātei pret žūriju un jāspēj veselīgi uztvert atsauksmes, sadzirdēt, vai šī kritika iederas tavā idejā un prezentācijā, neuztverot to aizskaroši un prast to uzreiz implementēt. Pēc žūrijas teiktā, daudzi nespēj uztvert ieteikumus, un tas viņus izgāž. Ja nevari uzņemt kritiku jau šajā līmenī, tad skaidrs, ka tālāk nemaz neizdzīvosi.» Neiztikt bez augsta līmeņa prezentācijas prasmēm un neatlaidīgas gatavošanās, lai vidē, kas ir mazliet biedējoša, un nerunājot dzimtajā valodā pārliecinātu par savām spējām. Ilona vien piebilst, ka jābūt gatavam un atvērtam sarunāties ar ietekmīgiem cilvēkiem, un tādi tur ir!

Ātri, bet prātīgi

Lai gan piedalīties konkursa investoru panelī, kurā piecās minūtēs ar savu ideju jāaizrauj kaut viens no investoriem, Ilona atteikusies, tas nav traucējis «GIGI bloks» saņemt atzinību un vairākus sadarbības piedāvājumus. «Atteicāmies, jo ierados ar savu biznesa plānu — sākuma līdzekļi mums jau ir, investīcijas nevajadzēs, pēc laika arī nopelnīšu un lēnā garā kustēšos uz priekšu. Taču pasākumā mums visi kā viens saka, ka sēžam uz zelta raktuves. Vajag darīt ātri, bet prātīgi!». «GIGI bloks» laiku velti netērē un šobrīd jau nokļuvuši mentoru — «Kauffman» fonda padomes locekļa Teda Zollera (Ted Zoller), kā arī investora, finanšu un uzņēmējdarbības eksperta Murli Bhamidipati, paspārnē. Murli kā pieredzējis investors uzreiz skaidri pasaka, vai «GIGI bloks» uzņēmumam piedāvātais sadarbības darījums būs vērtīgs, taču attiecībā uz biznesa vīziju un finansēm parāda virzienus, nepasakot visu priekšā, bet uzdodot pareizos jautājumus, lai Ilona pati saprastu, ko vēlas biznesā sasniegt. Vienlaikus tiek izskatīti darījumi ar «IKEA» un pārrunātas sadarbības iespējas ar investoru, kas varētu pārņemt darījumu slēgšanu ar rotaļlietu ražošanas gigantiem «Mattel» un «Hasbro». Turklāt, ja tiks noslēgts «IKEA» vai kāds cits liels darījums, «GIGI bloks» komanda iegūs investoru, kas citkārt Latvijas tirgū neinvestētu, bet šoreiz izdarītu izņēmumu. Savukārt uzņēmums «Capital of Children», kas sadarbojas ar «LEGO» fondu, «GIGI bloks» aicinājis piedalīties akseleratora programmā Dānijā, lai testētu rotaļlietas, iegūtu zināšanas, kontaktus un jaunas iespējas tirgū. Toties «Creative Business Cup» iegūto naudas balvu paredzēts realizēt dalībai starptautiskās izstādēs, kā arī FSC sertifikāta iegūšanai, lai apliecinātu, ka klucīšu kartona ražošanā izmantota koksne no mežiem, kuru apsaimniekošanā saglabāta bioloģiskā daudzveidība, ūdens un augsnes resursi, unikālās un jutīgās ekosistēmas un ainavas.

Ģeniālais vienkāršajā

Pasaules rotaļlietu industrijas gada apgrozījums ir 84 miljardi dolāru, un «GIGI bloks» kļuvuši par jaunumu, kas spētu iekarot nopietnu spēļu klucīšu segmentu visā pasaulē. Patiesi, viss ģeniālais ir vienkāršs — Ilona atklāj, ka ideja dzimusi no personīgas intereses un nepieciešamības: «Bērnībā pašiem gribējās lielus klucīšus, nespēlēties ar mazajiem kā bērnam, bet justies pieaugušiem. Izaugu, un joprojām nav tādu klucīšu! Katrs trešais no vecākiem arī saka, ka par tādiem ir sapņojis un nostaļģijas vadīts vēlas tādus arī savai atvasei, bet bērni ar tiem tik aizrautīgi spēlējas.»

Lai gan «GIGI bloks» vēl ir pavisam neliels uzņēmums un aktīvi sācis darbību tikai šī gada augustā, klucīši sadarbībā ar bērnudārzu rotaļlietu katalogu «Wehrfritz» jau tiek izplatīti Vācijas bērnudārzos, eksportēti arī uz Franciju, un norit sarunas par izplatīšanu Nīderlandē, Itālijā un Lielbritānijā, un pēc «Creative Business Cup» — arī Izraēlā, Filipīnās un Ukrainā. Līdz šim pie pircējiem pasaulē nonākuši 40 tūkstoši klucīšu, un Latvijas ražotnei pasūtīti jau nākamie 400 iepakojumi ar 100 klucīšiem katrā no tiem.

Ilona atzīmē, ka svarīgākais ražošanā bijis radīt perfektu konstrukciju — tādu, kas būtu stabila un izturīga, viegli savienotos un nekristu. Katrs milimetrs ir pārdomāts, tikuši izgatavoti neskaitāmi varianti, un pagājis ilgs laiks līdz radīts ideāls dizains, kas tagad ir arī patentēts. Turklāt valstīs, kuru uzņēmumi piekrituši izplatīt klucīšus, plānots ražošanu lokalizēt, lai materiālus nevestu garos pārvadājumos no Latvijas, kas mākslīgi paaugstinātu cenu loģistikas dēļ un negatīvi ietekmētu ilgtspējības radītājus. Tiek apsvērtas iespējas sadarboties ar Zaļo tehnoloģiju institūtu, lai ar nanotehnoloģiju klucīšus padarītu mitrumizturīgus.

Iemācīt kultūru

Apvienojot patīkamo ar lietderīgo, «GIGI bloks» turpina izstrādāt metodoloģiju, lai klucīšiem rastu daudzveidīgu pielietojumu. Tos iespējams izmantot ne tikai spēlei, bet arī kā vērtīgu instrumentu, lai, uzzīmējot uz tiem burtus un ciparus, bērnam uzskatāmi palīdzētu mācīties — veidot vārdus, lasīt un rēķināt. «GIGI bloks» iespējams integrēt arī pieaugušo apmācībās un komandas saliedēšanas pasākumos, lai ar tiem «būvētu» attiecības, un pat likt tos lietā kā pagaidu «būvmateriālu» pasākumu un izstāžu iekārtojumā, kā arī mājās, kad jānodala personīgā telpa bērnistabā, ļaujot katram no iemītniekiem savu sienas pusi iekārtot pa savam. «Creative Business Cup» Ilonai un Edgaram ļāvis paraudzīties uz produktu citādāk un atklāt vēl vienu iepriekš neapjaustu iespēju — aizklājot tukšo malu, kas paredzēta klucīšu savienošanai, ar perforētu kartonu, tie kļūst par iepakojumu, kas pēcāk izmantojams rotaļai. Ilona skaidro, ka šāds klucīšu pielietojums ne tikai pārvērš ierastos iepakojuma principus un samazina citkārt izmestā iepakojuma daudzumu, bet arī laikā, kad rotaļlietu tirgu iekarojuši Ķīnas plastmasas ražojumi ar apšaubāmu kvalitāti, izaudzina arī savu auditoriju: «Izvēloties dabīgu materiālu rotaļlietām, bērnos kultivējam vēlmi nākotnē pašiem izvēlēties dabisko. Ja kā vecāki to nedarīsim, turpināsim patērētāju kultūru, kas izmanto videi kaitīgu materiālu. Tamdēļ klucīši arī radīti vienkārši un bezkrāsaini, lai bērns pats radoši izpaustos, nevis sekotu jau gatavu rotaļlietu instrukcijām un krāsas un formas ierobežojumiem, kas ātri apnīk.»

Konkursā piedalīties Ilona iesaka ikvienam, kas darbojas radošajās industrijās, neatkarīgi no tā, vai jaunajam uzņēmējam ir tikai ideja vai jau uzsākts bizness. Iesāktai uzņēmējdarbībai, protams, ir priekšrocības, jo tas nozīmē, ka ideja ir attīstīta daudz tālāk, autori jūtas drošāki un labāk saprot, uz kurieni virzās. Noteikti jābūt skaidrai biznesa attīstības stratēģijai un izveidotam biznesa plānam, kas norāda uz uzņēmuma potenciālu un ir viens no būtiskākajiem idejas koncepcijas vērtēšanas aspektiem. Pēc Ilonas domām, konkurss ir īpaši piemērots cilvēkiem ar izglītību kādā no radošajām nozarēm, jo dalība tajā sniegs ne tikai plašākas zināšanas par biznesa attīstību, bet arī iespēju sastapt investorus.