«T.E.V.» — Maija Vītola. Publicitātes foto

Maijas Vītolas veidotā matadatu kolekcija «T.E.V.» apvieno lietišķās mākslas materialitāti un grafikas tehnikai piemītošo smalkumu un tīrību.

Ziņas Evelīna Ozola 28. jūlijs, 2015

Domājot par rotu kompozīciju, Maija veltījusi uzmanību dažādu tautu tradīcijām, tajās iesaistītajiem reliģiskajiem, mītiskajiem priekšstatiem un formām, kas no tiem izriet. «Matadatu kolekcija «T.E.V.» ir mans skatījums un izpratne par senāku, no pirmatnējas sabiedrības nākušo izjūtu par visu dabas elementu vienību, formām un cilvēka saistību ar visu dzīvo. Matadatu rotu kolekcija ir mūsdienu sievietes totēms,» raksta Maija.

Kolekcijas mērķis un iecere ir lietišķās un stājmākslas apvienojums rotaslietā. Stājmākslas integrācija rotaslietā risināta tieši — ar īpašu dzelīti veidojot kokā miniatūrus kokdzelumus, kuri izmantoti kā rotas fragments, kas, vienlaikus būdams dekoratīvs elements, pilda arī grafiskās klišejas funkciju. Kokdzeluma tehnikā izpildīti dabas sižeti, bet novilkums uz papīra ir rotaslietu papildinošs grafikas darbs.

Matadatu kolekcijas materiāli simbolizē organisku mijiedarbību starp dabas elementu koku un cilvēka apstrādāto metālu. Uzmanība veltīta arī kolekcijas reprezentatīvajam izskatam. Katrai matadatai veidota īpaša kaste, kurā ir vieta gan rotaslietai, gan tās novilkumam uz papīra.

Maijas Vītolas maģistra darba vadītājs ir Latvijas Mākslas akadēmijas docents Arvīds Endziņš.