Attēls — «Overpriced»

Zīmolu dizaina studija «Overpriced» ir jauna, spilgta un ambicioza. Tā ir arī pirmā Latvijā, kura nospraudusi skaidru robežu starp to, kas ir grafikas un kas — zīmolu dizains. Pusotra gada laikā uzņēmums strādājis ar 34 klientiem, izveidojot vai «reanimējot» to zīmolus. Visu studijas darbu pamatā ir pārdomāta zīmola stratēģija un nereti tos papildina ilustrācija — viena no «Overpriced» rokraksta spilgtākajām iezīmēm.

Sižeti Veronika Viļuma 20. jūnijs, 2017

Zīmolu dizaina studiju «Overpriced» pirms pusotra gada dibināja Latvijas dizaina vidē labi pazīstamais grafikas dizaineris Aigars Mamis, ilustrators Roberts Rūrāns un zīmolu stratēģijas aģentūras «White Label» vadītāji Kristaps Siliņš un Krišjānis Mazurs. «Mēs visi redzējām vērtību savai idejai — izveidot studiju, kas skatās uz dizainu kā problēmu risināšanas rīku, nevis vizuālo dekorāciju. Neuzskatu, ka citas studijas nedomā par dizaina mērķi, īpaši pēdējā laikā diskusija par to ir kļuvusi skaļāka, taču nereti šie centieni aprobežojas ar to, ka viņi stratēģiju taisa paši, cenšas atrast risinājumus studijas iekšienē, bet ir vajadzīga vesela komanda, kas uz to fokusējas,» studijas vadītājs Aigars stāsta par idejām, kas bijušas «Overpriced» dibināšanas pamatā.

Zīmolu, nevis grafikas dizains

Doma «Overpriced» saukt par «zīmolu dizaina» studiju prātā ienākusi Krišjānim Mazuram. Jautāts, ar ko šis jēdziens atšķiras no ierastākā grafikas dizaina, studijas līdzdibinātājs skaidro, ka zīmolu dizains izmanto grafikas dizaina līdzekļus savu mērķu sasniegšanai, taču tikai kā vienu no elementiem. Pārējie ir zīmola stratēģija un radošā direktora darbs, kura rezultātā tiek iezīmēta skaidra vīzija stratēģijas īstenošanai dizainā. «Zīmolu dizains nav nekas jauns, vienkārši Latvijā neviens tā sevi nepozicionē, jo mazā tirgū fokusēties uz kaut ko vienu ir liels risks. Bieži vien studijas ķer visu, ko vien var, bet mūsu gadījumā kopā ar stratēģiju zīmolu dizains ir labākais, ko varam sniegt,» komentē Aigars Mamis. Viņš skaidro, ka zīmolu dizains nav tikai logotipi, bet vesela vizuāla valoda, kas sastāv no idejas, logo, krāsas, tipografikas, vizuālajiem elementiem un kompozīcijas, kas to visu apvieno.

««Overpriced» dizaina risinājumi ir fokusēti. Mēs komunicējam skaidri un saprotami, tādēļ arī liela daļa vizuālo risinājumu ir ļoti tīri savā izpildījumā. Mērķis ir pateikt vienu lietu, un pateikt to spēcīgi,» Aigars turpina. Kā otru būtisku «Overpriced» radošā rokraksta iezīmi viņš min ilustrācijas, kuras lielākoties ir studijas ilustratora Roberta Rūrāna darbs. «Salīdzinot ar globālāku tirgu, Latvijas klientiem vēl ir jāaug savā izpratnē par to, ko ilustrācija spēj panākt, jo ne visi apzinās, ka tā var būt apbrīnojami spēcīgs komunikators. Ilustrācija spēj veidot unikālas situācijas, tēlus, pasaules un stāstīt visdažādākos stāstus. To bieži iekļaujam savos dizaina risinājumos, lai padarītu zīmolus unikālākus un pieejamākus,» saka Aigars, kurš regulāri pasniedz lekcijas arī Latvijas Mākslas akadēmijas studentiem.

No šķēršļa uz risinājumu

«Overpriced» klienti ir dažādi, sākot no bāra «Vest» līdz investīciju platformai «Twino» un «Lattelecom» izklaides platformai «Shortcut». Pusotra gada laikā «Overpriced» strādājuši ar 34 zīmoliem, no kuriem 25 izveidoti no jauna vai uzlaboti. Viens no tiem, izglītības uzņēmuma «Lielvārds» mācību satura platforma «Soma», šogad iekļuva Latvijas Dizaina gada balvas labāko divdesmitniekā un saņēma konkursa galvenā partnera, IT uzņēmuma «Accenture» speciālbalvu. ««Soma» ir labs piemērs tam, kā zīmolu dizains tehnoloģiski inovatīvu produktu var padarīt cilvēcīgu un runāt auditorijai saprotamā un interesantā veidā,» vērtē Krišjānis Mazurs. Tā kā zīmolu vajadzējis padarīt saprotamu jauniešiem, izmantotas dzīvespriecīgas krāsas, vienkāršas ikonas un asprātīgs emocijikonu lietojums. Šī universālā valoda sakārto ne tikai atšķirīgos mācību materiālus, kas pieejami «Soma» lietotnē, bet var tikt izmantota arī fizisku priekšmetu dizainā — uzlīmēs, somās, cepurēs.

Savukārt mēbeļu salona «Kate» vizuālā identitāte ataino divas uzņēmuma darbības sfēras — pašu ražoto un citu izgatavoto mēbeļu tirdzniecību. Askētiskais simbols, ko var salīdzināt ar gleznu un rāmi vienlaikus, stāsta divus stāstus — tukšais rāmis liecina par «Kate» kuratora darbību, izraugoties mēbeles, pilnais — par pašu dizaina mājlietām. Zīmola dizains viegli pakļaujas gan izmantošanai cenu zīmēs, gan lielizmēra reklāmās.

Aigars teic, ka «Overpriced» ir svarīgi izveidot jēgpilnas attiecības ar klientiem un panākt savstarpēju uzticēšanos. Tā noticis arī ar viesnīcu «Neiburgs», kas studijai ir «mīļš un apjomīgs» projekts. Tās stratēģija ir vēstīt par «Neiburgu» kā introvertu viesnīcu bez skaļa lobija un bāra, toties ar bibliotēku, restorānu un pārdomātu interjeru istabiņās, kurās viesi var justies kā «savā pasaulītē». Viesnīcas «apzinātības» koncepts reizēm tiešāk, reizēm netieši atspoguļojas visos «Overpriced» veidotajos zīmola komunikācijas materiālos.

Jautāts, vai pasūtītāju redzējums nemēdz atšķirties no «Overpriced» piedāvātā, Aigars atbild, ka klientiem rāda tikai vienu variantu, kas izkristalizējies darbā studijas iekšienē: «Mēs nedemonstrējam «šo» vai «to», neesam tik neizlēmīgi. Mēs piedāvājam vienu risinājumu, kas vienkārši strādās vislabāk.»