Attēls — «Asketic»

Viena no 2019. gada lielākajām zīmolu maiņām Latvijā bija tehnoloģiju un izklaides uzņēmuma «Lattelecom» pārtapšana par «Tet». Pie jaunā zīmola izveides strādāja reklāmas aģentūra «TBWA\Latvija» un dizaina studija «Asketic», bet tā ieviešanu visās uzņēmuma darbības jomās īstenoja «Tet» zīmola, mārketinga un sabiedrisko attiecību komanda.

Sižeti Evelīna Ozola 13. decembris, 2019

Telekomunikāciju, televīzijas, interneta pakalpojumu un elektroenerģijas pakalpojumu sniedzējs «Tet» ir viens no lielākajiem un vērtīgākajiem Latvijas uzņēmumiem. 1990. gadu sākumā tas tika dibināts kā «Lattelekom», bet 2006. gadā pārtapa par angliskāko «Lattelecom». Saliktenī «Lat–» apzīmēja piederību Latvijai, bet «–telecom» norādīja uz telekomunikācijas un interneta pakalpojumiem. «Lattelecom» pakāpeniski attīstoties par tehnoloģiju un izklaides kompāniju, izvēršot jaunus, ar telekomunikācijām nesaistītus biznesa virzienus un izplešoties tirgos ārpus Latvijas robežām, līdzšinējais zīmols vairs neatspoguļoja uzņēmuma aktuālās darbības jomas un aptverto ģeogrāfiju.

 

Nosaukums «Tet» šogad netika radīts pavisam no jauna — ar šo zīmolu uzņēmums jau agrāk piedāvāja elektrības un gudrās mājas pakalpojumus. Abi «t» burti bija mantoti no «Lattelecom» vārda, savukārt «e» starp tiem apzīmēja elektrību. Tā kā «Tet» tika uzskatīts par «Lattelecom» pirmo veiksmīgo mēģinājumu sniegt pakalpojumus ārpus telekomunikāciju nozares, tas lielā mērā simbolizēja jaunu sākumu. Arī sabiedriskās domas pētījumi liecināja, ka «Tet» tiek vērtēts kā vienkāršs, saprotams un pieejams nosaukums. Tika pieņemts stratēģisks lēmums sevi jau pierādījušo zīmolu «Tet» attīstīt tālāk, nevis meklēt jaunus variantus.

Jaunā zīmola vizuālā valoda tapa dizaina studijā «Asketic». Grafikas dizainers Miķelis Baštiks skaidro koncepciju: «Zīmola uzstādījums «cilvēcīgas tehnoloģijas» pateica priekšā, ka arī logotipa dizainam jābūt ar cilvēcīgu pieeju. Tādēļ izmantojām burtu formas, kas netieši norāda uz plūstošu, cilvēcīgu rokrakstu, kā arī mazos burtus. Vizuālajā komunikācijā atteicāmies no asām, agresīvām un tehniskām formām.»

 

Nosaukuma īsais formāts un burtu struktūra ļauj logotipu izmantot gan kā «wordmark» (tikai no zīmola nosaukuma sastāvošu logo), gan kā grafisku simbolu. Tādēļ «Tet» nebija nepieciešama vēl arī atsevišķa grafiskā zīme. «Īpaši svarīgi tas ir laikā, kad cilvēki ar zīmolu arvien biežāk sastopas sociālo tīklu ikonas formātā, nevis uz liela TV ekrāna vai vides izkārtnēm,» uzskata Miķelis.

Par «Tet» uzņēmums oficiāli kļuva 2019. gada 1. aprīlī, pirms tam jaunā zīmola izstrādāšanā ieguldot aptuveni pusgadu. «Patiesībā aizvien vēl mācāmies vizuālo identitāti pielietot reālās dzīves apstākļos, kurus visus izstrādes gaitā vienkārši nav reāli paredzēt. Tāpēc turpinām to adaptēt vajadzībām, vienlaikus mēģinot palikt uzticīgi oriģinālajai filozofijai,» saka «Tet» zīmola vadītājs Tomass Delle.

 

Pavasarī tika veikta uzņēmuma veikalu, biroju, automašīnu un daudzu citu vizuālo materiālu pārveide, pašapkalpošanās portāls «Mans Lattelecom» pārtapa par «Mans Tet», tika mainīti Wi-Fi tīklu nosaukumi. Reizē ar zīmola maiņu tika aizsākta uzņēmuma kultūras, domāšanas un komunikācijas maiņa, tiecoties uz lielāku atvērtību un vienkāršību. Tam atbilst arī vizuālās identitātes zilā toņu palete — lietišķa, bet reizē draudzīga.

Runājot par grafikas dizaina detaļām, Miķelis Baštiks skaidro, ka uzņēmuma nosaukuma burtu struktūra ar diviem mazajiem «t» burtiem ir izaicinoša. Uzdevums bijis burtus optiski līdzsvarot, rūpīgi«iesēdinot» apaļo «e» logotipa centrā. Vienlaikus «t» forma veidota tā, lai tie neatgādinātu krustus.

 

Savukārt grafiskās valodas pamatelements ir stilizēts runas simbols jeb «speech bubble», kuru iespējams kombinēt ar dažādiem attēliem un krāsām. Grafisko valodu iespējams «pagriezt klusāk», padarot to vizuāli atturīgāku, vai tieši pretēji — «pagriezt skaļāk», ja rodas tāda nepieciešamība. Jaunajam zīmolam izstrādātas detalizētas vadlīnijas, kas iekļauj tekstu formatēšanas principus, krāsu un dažādu grafisku elementu lietojumu, ieteikumus ilustrāciju un ikonu izveidei visdažādākajiem vizuālajiem materiāliem.

 

Zīmola «Tet» stratēģiju un komunikāciju veidoja un turpina īstenot reklāmas aģentūra «TBWA\Latvija», savukārt zīmola vizuālās identitātes koncepciju un vadlīnijas izstrādāja dizaina studija «Asketic». Ar zīmolu ikdienā strādā «Tet» iekšējā zīmola, mārketinga un sabiedrisko attiecību komanda.