Attēls — Paula Bukeiko, Helmuts Jaunzems–Pētersons

Domājot par nākotni jau šodien, zīmols «Akuna» piedāvā par superēdienu dēvēto circeņu produktus, kas ir ne vien veselīgi, bet dabai draudzīgi. Zīmola košā un dzīvespriecīgā identitāte rosina ļauties nezināmajam un izmēģināt šo drosmīgo proteīna avotu.

Ziņas Paula Gāgane 22. marts, 2021

Pieaugot bažām par negatīvo ietekmi, kādu atstājam uz vidi, tiek meklēti arvien jauni veidi, kā dzīvot dabai draudzīgāk un patērēt mazāk resursu. Mainās arī mūsu ēšanas paradumi. Pārtikas ražošanas industrija atbildīga par 26% siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisiju. Aptuveni puse apdzīvojamo sauszemes teritoriju tiek lietotas lauksaimniecībai, un šī nozare veido 70% no kopējā saldūdens patēriņa. Ņemot vērā, ka pasaules iedzīvotāju skaits, un līdz ar to arī pieprasījums pēc pārtikas turpina augt, nepieciešams rast risinājumus pilnvērtīgam uzturam, kas būtu ilgtspējīgs.

 

Viens no olbaltumvielu avotiem, kam zinātnieki pievērsuši uzmanību ne vien tā augstās uzturvērtības, bet arī resursu ziņā taupīgās audzēšanas dēļ, ir kukaiņi. Salīdzinot ar liellopiem, circeņi aug trīspadsmit reizes ātrāk un patērē divpadsmit reižu mazāk ēdiena. To audzēšanai nepieciešama 2000 reižu mazāka platība, un to audzēšanas laikā tiek izdalīts 100 reižu mazāks siltumnīcas efektu izraisošo gāzu daudzums. Šie kukaiņi ne vien atstāj mazāku iespaidu uz dabu, bet ir arī veselīgi cilvēka organismam. Circeņu proteīns satur četras reizes vairāk dzelzs nekā spināti, trīs reizes vairāk kālija nekā banāni, desmit reizes vairāk B12 vitamīna nekā lasis un teju trīs reizes vairāk olbaltumvielu nekā liellopu gaļa.

Nu šis nākotnes superēdiens tiek ražots arī Latvijā. «Akuna» piedāvā circeņu proteīna pulveri un karamelizētu circeņu našķus. Uzņēmuma dibinātājs Jēkabs Vanags atklāj, ka ideja par šāda produkta ražošanu viņam dzimusi jau 2017. gadā, kad pēc uztura kursu apmeklēšanas viņš uzzinājis par circeņu proteīnu. Veicot izpēti, viņam bijis skaidrs, ka šī ir daudzsološa nozare, kas ir arī dabai draudzīga, tāpēc 2019. gadā viņš atvēra pats savu circeņu audzētavu. Šobrīd gan tā slēgta, lai ieviestu efektīvākas audzēšanas metodes, taču «Akuna» produktos izmantotie circeņi audzēti tepat kaimiņos — Lietuvā.

 

Eiropā un Latvijā kukaiņu ēšana vēl nav kļuvusi populāra, tāpēc nozīmīgu lomu produkta pievilcībā spēlē tā pasniegšanas veids. «Akuna» zīmola identitāti izstrādājusi dizainere Paula Bukeiko. Tā kā vairumam cilvēku kukaiņu ēšana saistās ar kaut ko baisu, viens no zīmola mērķiem bijis radīt pretējas sajūtas. Par to domājot, Jēkabs un Paula ātri sapratuši, ka tas ir prieks un jautrība, kas iedrošina cilvēkus pirmo reizi nobaudīt circeņus, tāpēc, attīstot identitātes konceptu, dzīvesprieks kalpojis par vadmotīvu. Tā kā uzņēmuma aicinājums ir dzīve tīrā un patīkamā vidē, identitātē izmantoti arī dabas elementi.

 

Rūpes par dabu bijis nozīmīgs faktors arī produktu iepakojuma un transportēšanas iepakojuma izvēlē. Iedvesmojoties no circeņiem un citām dabas formām, tika radīts logotips, produktu ilustrācijas, grafiskie elementi un izvēlēta krāsu palete. Zīmola grafiskā valoda veidota, lai sniegtu iespēju komunikācijas materiālos akcentēt būtisko un ar spilgtajām krāsām piesaistītu uzmanību.

 

Vairāk informācijas par «Akuna» zīmolu un circeņu produktus iespējams atrast uzņēmuma mājaslapā.