Publicitātes attēls

Turpinot Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2023 fināla žūrijas ekspresinterviju sēriju, Ingūna Elere, dizaina studijas «H2E» līdzdibinātāja un vadošā dizainere, Latvijas Mākslas akadēmijas profesore un «SEGD Riga Chapter» līdzdibinātāja, dalās savā dizaina darbu vērtēšanas pieredzē.

Intervijas Fold 15. jūnijs, 2023

Ingūnas profesionālajā fokusā ir vides un grafikas mijiedarbība, veidojot pieredzi, kas vieno vietas un cilvēkus. «H2E» īstenotajos projektos, piemēram, Rīgas Motormuzeja un Latvijas Okupācijas muzeja ekspozīcijās, Liepājas un Alūksnes vizuālajās identitātēs izpaužas pieeja dizainam kā komunikācijas instrumentam. «H2E» darbs novērtēts ar virkni apbalvojumu — «SEGD Award», «Red Dot Design Award», «German Design Award», «IF Design Award», «TEA Thea Awar» un LR Kultūras ministrijas izcilības balvu kultūrā.

Kā kopumā vērtē Latvijas Dizaina gada balvas 2023 nominantus?

Priecē plašais dizaina spektrs, kvalitāte un profesionalitāte. Nominanti uzrāda dizaina nozares daudzveidību, starpdisciplinaritāti un visneiedomājamākos izaicinājumus, ko var mērķtiecīgi atrisināt, ja izmanto dizainera profesionālās zināšanas.

Vai, vērtējot darbus, iezīmējās kādas Latvijas dizaina stiprās un vājās puses?

Šis ir jautājums, kas mani ir interesējis kopš Latvijas Dizaina gada balvas dibināšanas 2017. gadā. Manuprāt, katru gadu konkursam tiek pieteikti pārsteidzoši un profesionāli darbi, kas radīti ar degsmi, cieņu un izpratni. Protams, ir arī daudzi darbi, kas vairāk vai mazāk ir labi un kvalitatīvi veikti, bet iztrūkst šī pārsteidzošā vienreizīguma — pūlim pāri stāvošas risinājuma izcilības.

 

Šis ir piektais Latvijas Dizaina gada balvas konkurss, un domāju, ka nozarei būtu veselīgi kopsavilkt šajā laikā nominētos darbus un izdarīt secinājumus, bet tam vajadzīgs laiks un iedziļināšanās, kā arī veselīgs skats no malas. Tādēļ ļoti atbalstu starptautiskas žūrijas darbu pieteikumu izvērtēšanā. Manā triju gadu balvas organizēšanas pieredzē ir pierādījies, ka būtiski atšķiras vietējās un starptautiskās žūrijas viedoklis par to, kas ir labs dizains. Turklāt izcils dizains netop bez izprotoša pasūtītāja, tāpēc noderētu dati par pieteikto darbu budžetu un izstrādes laiku. Tos apkopojot, dizaineru rīcībā būtu argumenti, kas palīdzētu Latvijā radīt vairāk laba dizaina.

 

Konkursa dalībniekiem ieteiktu iesniegt plašāku skaidrojošo materiālu — «pierādījumus» no darba procesa, prototipēšanas utt. Vajadzētu vairāk skaidrot, kāpēc, veidojot risinājumu, pieņemti attiecīgie lēmumi, un mazāk pārdot rezultātu.

Vai kāds no nominētajiem darbiem tevi pārsteidza?

Mani patīkami pārsteidza video spēle «The Case of the Golden Idol». Lai gan datorspēles nav nav mana pasaule, mani profesionāli iepriecināja spēles radītāju attieksme, kvalitāte, humors, saturs, spēle sniegtā pieredze un tās veidotāju godīgums.

Vai nominēto darbu vidū tev bija kāds favorīts, kas netika tālāk?

Starp nominētajiem darbiem, kas neiekļuva finālā, bija daudzi ekspozīciju projekti, kuru kvalitāte, manuprāt, bija ļoti augsta. Man žēl, ka fināla starptautiskajai žūrijai nebija iespējas redzēt visus iesniegtos darbus, jo ar vienu acs kaktiņu redzēju izdevniecības «Neputns» izdoto grāmatu «Manifests. No futūrisma līdz mūsdienām», kas ir mans favorīts un par kuru labprāt būtu dikutējusi fināla žūrijā. Tāpēc ieteikums nākamajiem gadiem būtu ļaut fināla žūrijai apskatīt visus iesniegtos darbus un tālāk izvirzīt kādu pieteikumu, kas šķiet vērtīgs, bet nav ticis cauri atlases žūrijas sietam.

 

Latvijas Dizaina gada balvai 2023 kopumā tika iesniegti 159 darbi, kas ir līdz šim lielākais pieteikto darbu skaits augstākajam apbalvojumam dizaina jomā Latvijā. Dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija izvirzīja 59 darbus — rudens un ziemas nominantus —, kurus tālāk vērtēja fināla žūrija. Konkursa finālā tika iekļauti 19 darbi: divi digitālie risinājumi, pieci komunikācijas dizaina darbi, trīs pakalpojumi, četri produkti un pieci vides dizaina darbi. 2. jūnijā tika pasniegtas balvas labākajiem darbiem katrā no kategorijām, kā arī «Grand prix», ko ieguva arhitektūras birojs «Ēter» par izstādes «Weird Sensation Feels Good: The World of ASMR» scenogrāfiju Londonas Dizaina muzejā. Plašāk par LDGB 2023 ieguvējiem — šeit.