«Fabula» vizuālā identitāte — Pēteris Līdaka

Uzsācis darbību kā ātrās lasīšanas rīks, Latvijā radītais e–grāmatu abonēšanas serviss «Fabula» turpina attīstīties un nu jau piedāvā vairāk nekā 12 000 izdevumu dažādās valodās gan pašmāju, gan Somijas lasītājiem. Planšetdatoriem un viedtālruņiem paredzētās lietojumprogrammas idejai noticējuši gan investori, gan izdevēji, tikmēr tās radītāji plāno iekarot arvien jaunus apvāršņus un kļūt par grāmatu «Spotify».

Sižeti Veronika Viļuma 2. decembris, 2015

Atšķirībā no līdzīgām aplikācijām, e–grāmatu abonēšanas serviss «Fabula» kā alternatīvu vienkāršai e–grāmatu pārdošanai lietotājiem nodrošina pieeju visam katalogam par fiksētu mēneša maksu. Pagājušā gada sākumā, kad uzņēmums vēl bija pazīstams ar nosaukumu «Fastr Books», tā dibinātājs Eldars Šarafutdinovs FOLD stāstīja, ka rīka nākotni redz kā «sava veida e–grāmatu «Spotify», kas lasītājiem piedāvā plašu grāmatu klāstu». Ja tobrīd grāmatu katalogā lasītājiem bija pieejamas 1200 grāmatas, tad šobrīd ar vairāk nekā 12 000 izdevumiem latviešu, angļu, vācu, itāļu, spāņu, krievu, somu un citās valodās un dažādiem uzlabojumiem «Fabula» komanda ir ievērojami tuvāk savam mērķim. Uzņēmuma vadītājs teic, ka drīzumā abonēšanas serviss tiks piedāvāts arī Igaunijā, kur sadarbības līgumi jau noslēgti ar 18 izdevējiem, tiek gatavotas e–grāmatas un organizēta pakalpojuma palaišanas kampaņa.

Tagad aplikācijā grāmatas var ne tikai izlasīt, bet arī atstāt atsauksmes un pievienot komentārus. Izveidotas arī «autoru lapas», lai lasītājs varētu uzzināt vairāk par sev tuva rakstnieka biogrāfiju un bibliogrāfiju, kā arī atrastu citas šī autora «Fabula» katalogā pieejamās grāmatas, izklāstīts uzņēmuma blogā.

No «Fastr» par «Fabula»

Start–up uzņēmums, kas savu darbību uzsāka 2012. gadā pēc «Garage48» pasākuma, sākotnēji bija pazīstams kā «Fastr», atbilstoši toreizējai funkcijai — ātrās lasīšanas rīkam. Mainoties pakalpojumu klāstam, mainījās arī nosaukums — kopš serviss nekādi nav saistīts ar ātro lasīšanu, šī gada pirmajā pusē radās e–grāmatu bibliotēka «Fabula». Kā blogā skaidro tā radītāji, nosaukums ir atsauce uz antīkās literatūras dižgara Horācija teikto «de te fabula narratur» («stāsts ir par tevi»), ar to domājot cītīga lasītāja un literatūras mijiedarbību. Savukārt uzņēmuma vizuālā tēla un ilustrāciju autors ir mākslinieks Pēteris Līdaka.

Lasāmviela visām gaumēm

Uzstādot «Fabula» lietojumprogrammu iPhone, iPad vai Android, lietotāji gan tiešsaistē, gan bezsaistē var piekļūt dažāda veida lasāmvielai no tādiem Latvijas izdevējiem kā «Zvaigzne ABC», «Jāņa Rozes apgāds», «Jumava», «Kontinents», «Prometejs», «Mansards», «Rīgas Laiks», «Valters un Rapa», «White Book», «Orbīta» u.c. Katru nedēļu bibliotēkai tiek pievienotas vismaz piecas jaunas grāmatas, un par to daudzveidību liecina arī fakts, ka iepriekšējā mēnesī abonētās lasāmvielas topa augšgalā gozējās gan erotiskais bestsellers «Grejs», gan žurnāls «Rīgas Laiks», pirmajam tomēr izvirzoties vadībā. Tāpat sadarbības līgumi noslēgti ar vairākām Krievijas, Lielbritānijas, ASV un nesen — arī Somijas izdevniecībām.

Mērķē uz Ziemeļvalstīm

Tehnoloģiju blogā «ArcticStartup» izklāstīti «Fabula» plāni, virzoties Igaunijas un Somijas virzienā, lielu attīstības potenciālu saredzot tieši pēdējā. Somijā pirms diviem gadiem atbalsta programmā «Startup Sauna» nostiprinājās ideja par «Fabula» kā e–grāmatu abonēšanas servisu, no Somijas nākusi arī lielākā daļa investīciju, un šobrīd tur uz vietas strādā uzņēmuma darbinieki. Oktobrī «Fabula» piedalījās Somijas lielākajā literatūras pasākumā — Helsinku grāmatu tirgū, savā katalogā piedāvājot grāmatas no 11 somu izdevējiem. Kā norādīts platformas «Labs of Latvia» mājaslapā, kopumā uzņēmumā investēti 740 tūkstoši eiro, bet «Fabula» vērtība šogad noteikta divu miljonu eiro apmērā.