Publicitātes attēls

Sērijā «Publiskā telpa» izdevniecībā «Orbīta» klajā nākušas divas jaunas grāmatas. Jau izdotajai Andreja Strokina «Palladium» pievienojušās Māras Brašmanes «Centrāltirgus» un Vladimira Svetlova «Rīgas līcis».

Sižeti Fold 15. februāris, 2018

Izdevniecības «Orbīta» sērijas «Publiskā telpa» grāmatas veltītas padomju laiku Latvijas sabiedriskajai telpai, un šajos izdevumos pārstāvētas atšķirīgas pieejas mūsdienu fotogrāfu darbā ar pagātni: pārstrādāts arhīvu materiāls, inscenētā fotogrāfija, kā arī darbu sērija, kas uzņemta 50 gadu garumā.

Māras Brašmanes grāmatu «Centrāltirgus» veido dokumentāli Rīgas Centrāltirgus fotouzņēmumi, kas tapuši laikā no 1965. līdz 2017. gadam. Hronoloģiskā pieeja sērijai ne tikai sniedz priekšstatu par tirgus dzīves un personāžu maiņu, bet arī dod iespēju izsekot fotouzņēmumu estētikas izmaiņām, paša fotogrāfa skatījuma attīstībai un veido skatītāja attieksmi pret šķietami nejaušiem pagātnes kadriem. Grāmatas priekšvārdā fotogrāfijas vēsturniece Alise Tīfentāle dalās personīgajās atmiņās par tirgus apmeklējumiem 1990. gados un aplūko Māras Brašmanes lomu Latvijas fotogrāfijā.

2003. gadā kostīmu māksliniecei Kristīnei Jurjānei un režisoram Jānim Kalējam radās ideja sanatorijā «Rīgas līcis» uzņemt fotosēriju ar Jaunā Rīgas teātra aktieriem. Tajā fotogrāfs Vladimirs Svetlovs iemūžināja iestudētas ainiņas — pagājušā gadsimta 70. gadu beigu «zelta jaunatnes» atpūtu komunistiskajai elitei paredzētajā sanatorijā — un sēriju veidoja kā nezināmas filmas stopkadrus. Fotosesijā piedalījās aktieri Baiba Broka, Guna Zariņa, Ģirts Krūmiņš un Kaspars Znotiņš, un nu tās rezultāts skatāms grāmatā «Rīgas līcis». Grāmatas noslēgumā lasāms arhitektūras kritiķes Kristīnes Budžes pētījums par Jūrmalas sociokultūras ainavu pēckara periodā.

Jau 2017. gada rudenī FOLD rakstīja par fotogrāfa Andreja Strokina grāmatu «Palladium», kas sastādīta no atrasta fotoarhīva uzņēmumiem. To autors ir nezināms fotogrāfs, kas 50. gadu beigās un 60. gadu sākumā strādājis kinoteātrī «Palladium». Veikdams savu atlasi un montāžu Andrejs Strokins akcentē atšķirību starp kinoekrāna varoņu dzīvi, kā arī skatītāju un kinoteātra darbinieku ikdienu. Grāmatu ievada kinokritiķa Vadima Agapova eseja par par izzūdošo kolektīvās skatīšanās kultūru. Strokins ar šo grāmatu piedalījies Amsterdamas festivālā «Unseen» un guvis autoritatīvu kritiķu, piemēram, Jorga Kolberga (Joerg Colberg) atzinību. To izcēlis arī prestižais izdevums «British Journal of Photography».

Grāmatu sērijas «Publiskā telpa» redaktori ir Anna Volkova, Vladimirs Svetlovs, bet tās dizainu veidojis dizainers Aleksejs Muraško.

Grāmatas pieejamas «Orbīta» interneta veikalā, kā arī galerijā «Istaba»,  grāmatnīcās «Nice Place» un «Mr. Page».